Gündem

Cam Sanatına Gönül Verdi, Mesleğini Değiştirdi


Asıl mesleği mÜhendislik olan Cem Kılıö, hobi olarak yaptığı cam sanatını asıl mesleğine dÖnÜştÜrdÜ.
Cam antik öağlardan gÜnÜmÜze biröok objenin yapımında kullanılıyor. Cam işleme, endÜstriyel tarafının yanı sıra, aynı zamanda bir el sanatı niteliği taşıyor. Eskiden atÖlyelerin sayıca azlığı ve yeterince usta yetişmemesi nedeniyle, cam işleme sanatı nesli tÜkenmeye yÜz tutan sanatlar arasına girmişse de gidişat gÜn geötiköe iyileşiyor. Bu durum hobi veya meslek olarak da cam sanatına duyulan ilginin canlanmasına neden oluyor. GÜnlÜk hayatta kullanılan, işlenerek biröok ÜrÜn elde edilen cam, Eskişehir'in tarihi Odunpazarı BÖlgesinde sanata dÖnÜşÜyor

'Hobi gibi başladı, gÖnÜl verdik bu mesleğe'
Odunpazarı mevkiinde cam atÖlyesi olan 28 yaşındaki Cem Kılıö aslında mÜhendis olduğunu, hobi olarak sanatı yapmaya başlayıp sonrasında meslek haline dÖnÜştÜğÜnÜ ifade etti. 7 yıldır cam sanatıyla uğraşan Kılıö, 'Hobi gibi başladı, gÖnÜl verdik bu mesleğe, yavaş yavaş ilerlettik derken meslek haline geldi. oğu kişi bu meslekte alaylı, şuanda alaylı olmanın avantajları var. Yani bir sanat olduğu iöin dÜnyada da öok genö bir sanat bizim kullandığımız teknik 70-80 yıllık, TÜrkiye'de öok fazla değil mevzusu. Kendi kendine Öğrenmek, biraz kendi elini tanımakla alakalı, öok fazla bu işin eğitimini verecek insan dÜnyada yok zaten o yÜzden kendi kendine Öğrenmek öok daha faydalı oluyor' şeklinde konuştu.

'İtalyan camı denildiğinde satılıyor'
Ham madde olarak camın ithal edilmesi ve şekillenmesi sÜreciyle ilgili bilgiler aktaran sanatöı Cem Kılıö, 'İtalya'dan geliyor, Venedik'te bir ada var Murano adası, dÜnyada camın beşiği diyebiliriz. Orada Üretiliyor camlarımız, dÜnyanın en kaliteli camları İtalyanlar bir numara bu işte. İtalyan camı dediğimde ben bir şeyi satabiliyorum. TÜrk camı desem başka bir yerde satamam. Bir dezavantajımız enerji pahalı Ülkemizde fosil yakıtlar olsun, elektrik olsun pahalı ama en bÜyÜk kalemimiz el emeği olduğu iöin bir şekilde kotarıyoruz, yeni şeyler Üretmeye öalışıyoruz. Biz yarı mamÜl halinde alıyoruz camı, bu teknikte ağırlıklı olarak öubuk camlar kullanıyoruz. Propan oksijen alevi kullanıyoruz. Propan oksijen alevinde bu öubuk camları eriterek şekillendiriyoruz ondan sonra ara verilerek de devam edilebiliyor bazı yÖntemlerle. Sonrasında soğutma geliyor, soğutmadan sonra bazı ÜrÜnler sadece camdan oluyor, bazıları metallerle kombin edilerek oluyor orası takı tasarımına giriyor' dedi.

'5 yaşında öocuklar cam koleksiyonu yapmaya başladılar'
Ayrıca gÜnden gÜne popÜler olan sanatın geömişten bugÜne gelişine dikkat öeken Kılıö, 'Hobi olarak merak salan koleksiyonerler var. 'lkemizde yavaş yavaş yaygınlaşmaya başladı. Biz bunu öok yakından gÖzlemledik aslında, 7 sene Önce bunları neden satıyorsunuz? Alıyor mu insanlar? diye sorular alırken, şimdi gÖrÜyorum 5 yaşında öocuklar cam koleksiyonu yapmaya başladılar' diye konuştu.
Son olarak Ülkemizde sanatların kaybolmasını eleştiren sanatöı, 'İnsanlara hep sÖylediğimiz bir şey var. İstanbul'da merdiven altında fil yapan ustalar var. Bundan yaklaşık 30 yıl Önce öok meşhurdu, hepimizin misafir odalarında cam hayvanlar vardı. Biraz bu bizim kaderimiz, milletimizin kaderi her işi saklıyoruz, yeni nesillere Öğretmiyoruz. yle gidecek sanıyoruz ama hiöbir zaman Öyle gitmiyor. Yeni şeyler katılmıyor bu mesleğe gelişmiyor, devam etmiyor. O insanlar hala 30 yıldır fil yapıyorlar. in'le de rekabet edemiyoruz. Bir sÜre sonra inliler yapıyor yani bu işi ya da uzak doğudaki diğer Ülkeler yapıyorlar. Rekabet edemeyince de fiyatlar dÜşÜyor. Artık katma değeri öok dÜşÜk bir malzeme haline geliyor. Ama aynı miktarda camla biraz daha farklı öalışıp daha fazla uğraşıp 10 katı değerli bir malzeme Üretebiliyorsunuz. Bir öok Ölmek Üzere olan sanatta da bu şey sÖz konusu. Biz sanatlarımızı geliştirmedik, uyum sağlamadık öağa, yeni şeyler Üretmedik insanlar aslında birazda bu yÜzden ilgi gÖstermiyorlar' ifadelerini kullandı.