Ülkemiz genelinde yaklaşık 3.400 civarında Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezinin, yaklaşık 605.000 civarında özel gereksinimli bireye, 60.000’e yakın personel ile destek hizmeti verdiğini ve bir maliyet çizelgesi ile de 2025 yılında Rehabilitasyon Merkezlerinin genelinin mali durumlarını anlatmak için Eskişehir özelinde tüm Milletvekillerine ve İl Başkanlarına bildirmiştik.

Anılan yazıda henüz 2026 yılı bütçesi Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edilmemiş ve asgari ücret de açıklanmamıştı.

Eskişehir özelinde ise 30’a yakın Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi yaklaşık 500 personeli ile 3.500 civarında Özel Eğitim Hizmeti ihtiyacı olan bireye destek hizmeti vermektedir.

Aşağıdaki tabloda Rehabilitasyon Merkezlerinin yapmış olduğu hizmetler karşılığında elde ettiği ortalama gelirler ile 2026 yılı için açıklanan veriler ışığında, işletme gelir-giderleri 2025/2026 yılı tahmini rakamları ile karşılaştırmalı olarak verilmiştir.

2025 2026

GELİRLERİ : 800.000.- % 17ARTIŞ 936.000.-

150 öğrenciden elde edilen aylık ortalama gelir 750.000.- 877.500.-

( Aylık 6 seans ortalaması).

Gurup eğitiminden elde edilen ortalama gelirleri.. 50.000.- 58.500.-

GİDERLERİ : 825.000.- 1.041.250.-

4 daireli bir binadan oluşan Merkez Kirası : 125.000.- artış oranı %35 168.750.-

Elektirik ( aylık ortalama) 10.000.- beklenen enf. %16 11.600.-

Doğalgaz( aylık ortalama) 10.000.- “ “ “ 11.600.-

Akaryakıt (2 araç için ortalama) 50.000.- “ “ “ 58.000.-

Kırtasiye 10.000.- “ “ “ 11.600.-

Muhtelif giderler 20.000.- “ “ “ 23.200.-

Amortisman giderleri 50.000.- “ “ “ 58.000.-

ORGANİZE GENÇLİK KONSEYİ İKİNCİ TOPLANTISINI GERÇEKLEŞTİRDİ
ORGANİZE GENÇLİK KONSEYİ İKİNCİ TOPLANTISINI GERÇEKLEŞTİRDİ
İçeriği Görüntüle

Personel giderleri 550.000.- asg.ücr.artış % 27 698.500.-

Yukarıdaki karşılaştırmalı tablolar analiz edildiğinde, 2025 yılında borçlanarak, eldeki kaynaklarını kullanarak veya dış kaynaklarla ayakta durmaya çalışan Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinin açıklanan veriler ışığı altında, faaliyetlerinin sürdürmesinin mümkün olmadığı, birçoğunun borçla veya dış kaynaklarla sürdürdüğü faaliyetlerinin sonlandıracağının açık göstergesidir.

Tablonun değerlendirilmesinde görüleceği üzere, 2026 yılı artışlarında beklenen enflasyon oranları civarında bir artış planlanmıştır, Merkez Bankası anketlerinde 2026 yılında enflasyonun % 25’ler civarında olacağı açık kaynaklardan elde edilen bilgidir.

Sosyal Devlet anlayışı gereği, çok özel faaliyet gösteren bu kurumlar için Milli Eğitim Bakanlığının 2024 yılında yaptığı memnuniyet anketleri neredeyse % 100’e yakındır.

Sadece Maliyet esaslı bir düşünce ile bakılıyor ise Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerine, bu büyük bir yanılgıdır. Şayet sadece maliyet eksenli düşünülse dahi, Kamuda da bundan daha uygun bir maliyet oluşturulmaz ve oluşturulamayacağı da bellidir. Yatırım, işletme maliyetleri tümüyle hesaplandığında Devlet Bütçesinde daha büyük bir kaynak ayrılacağı aşikardır. Bu açıdan bakıldığında dahi Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri bütçe anlamında bir kambur olarak görülmemelidir.

Hizmet kalitesi karşılaştırması ise bütün bu anlatılanların dışında değerlendirilmelidir.

Büyük bir sosyal hizmeti yerine getiren Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinin yapmış olduğu hizmetler karşılığında ayakta durabilmesi, faaliyetlerinin sürdürülebilmesi için Milli Eğitim Bütçesinde ayrılan kaynak artışının en az % 30 olması neredeyse bir zorunluluk halini almıştır.